Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Noord- en Midden- Drenthe verandert met ingang van oktober 2023 de werkwijze van het toekennen van leerwegondersteuning (LWOO) in het voortgezet onderwijs. De noodzaak van leerwegondersteuning wordt niet langer per individuele leerling vastgesteld. Daar voor in de plaats ontvangen VMBO-scholen een schoolgebonden budget, waarmee ze leerwegondersteuning kunnen organiseren voor de doelgroep.
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Leerlingen binnen vmbo-basis en/of kader met een extra ondersteuningsbehoefte hebben in het eerste en tweede leerjaar zoveel mogelijk een eigen plek binnen de school. Zo wordt een overzichtelijke omgeving gecreëerd. Er wordt rekening gehouden met de leerachterstanden van de individuele leerling. Voor de leerlingen wordt een groepshandelingsplan gemaakt en indien nodig een ontwikkelingsperspectiefplan.
Er wordt extra begeleiding op de groep ingezet, afgestemd op de specifieke behoeften. Aan het eind van een schooljaar wordt bekeken welke leerroute in een volgend schooljaar voor de leerling de beste keus is.
Aanmelding
Leerlingen van de basisschool waarvan verwacht en gedacht wordt dat ze extra zorg nodig zullen hebben in het voortgezet onderwijs, worden vroegtijdig besproken met de ondersteuningscoördinator of de teamleider onderbouw van Volta. Het is dus belangrijk dat de basisschool tijdig signaleert welke leerlingen mogelijk in aanmerking komen voor extra ondersteuning.
Naast het aanmeldformulier is het van groot belang dat de leerkracht en de ouders de leerachterstanden en problematiek van de leerling goed beschrijven in het formulier ondersteuningsbehoeften, zodat de plaatsingscommissie een duidelijk beeld krijgt van het functioneren van de leerling op de basisschool. Aanvullende informatie, zoals indicaties en onderzoeksverslagen die beschikbaar zijn, dienen (in kopie) te worden bijgevoegd.
Het kan voorkomen dat een leerling niet kan worden toegelaten tot het vmbo vanwege onvoldoende mogelijkheden en/ of te grote leerachterstanden. De leerling moet dan bij het praktijkonderwijs aangemeld worden.
Leerlingbegeleiding
De leerlingen worden begeleid door een coach. Elke klas heeft één of twee coaches. De leerlingen hebben in principe twee jaar achterelkaar dezelfde coach. Zo kan een goede band worden opgebouwd. Bij de leerlingbegeleiding staat het welbevinden van de leerling centraal. Wij bieden een veilige, krachtige leeromgeving waarvan wij hopen dat leerlingen zich er thuis voelen. Als een leerling meer begeleiding nodig heeft dan de coach, vakdocent, of interne begeleider kunnen bieden, kan de leerling besproken worden in het zorgadviesteam. Dit gaat altijd via de coach en uiteraard na overleg met en toestemming van ouders en de leerling zelf. In het zorgadviesteam wordt besproken welke hulp/begeleiding nodig is.