Missie en visie

Op onze school bieden we leerlingen die ruimte en de mogelijkheid om te werken aan meer dan alleen het behalen van een diploma. Elke leerling krijgt de kans om te groeien, zijn of haar talenten te ontdekken en te werken aan zijn of haar persoonlijke ontwikkeling en ambities. Leerlingen leren op basis van de eigen leer- en ontwikkeldoelen. Onze docenten helpen de leerlingen met dit proces en stimuleren hen om meer uit zichzelf te halen. Op deze manier halen onze leerlingen op school meer dan slechts een diploma. 


Naoberschap

Wij vinden het belangrijk dat we onze leerlingen zien en horen en dat we onze leerlingen leren dat ze op hun beurt de mensen om zich heen zien en horen. We zijn er voor elkaar als dat nodig is en helpen elkaar zonder daar persé iets voor terug te verwachten. Op onze school is iedereen welkom en we verwachten van iedereen een open houding naar medeleerlingen en medewerkers. We gaan moeilijke vragen niet uit de weg en bespreken deze met elkaar, zonder dat er een vast antwoord op deze vragen is.

Onze kernwaarden zijn:


Aandacht

We vinden het belangrijk dat de leerling zich gehoord en gezien voelt. Dat er tijd is om met elkaar het gesprek aan te gaan. Zowel in groepsverband als individueel.


Maatwerk

De gemiddelde leerling bestaat niet. We geloven in het feit dat als leerlingen regie krijgen over hun onderwijsproces de intrinsieke motivatie automatisch toeneemt. Intrinsieke motivatie is afhankelijk van het gevoel van betrokkenheid, zingeving, competentie en eigenaarschap (regie). Het gevoel van competentie bereiken we door leerlingen zicht te bieden op hun vooruitgang en begeleiding te bieden bij struikelblokken. Door leerlingen het gevoel te geven dat zij invloed kunnen uitoefenen op de manier van werken en op het leerproces bevorder je de motivatie. Verder willen we aansluiten bij de talenten van de leerlingen. Vandaar dat we wekelijks flexuren (gekozen vanuit interesse) aanbieden.


Verbinding

Verbinding met elkaar, maar ook met de wereld om ons heen, met de vakken onderling. We leggen verbindingen met onze omgeving en halen de maatschappij (met haar kennis en kunde) binnen onze school. We leren leerlingen dat ze niet alleen individuen zijn, maar ook onderdeel van een samenleving. We vinden het ook belangrijk om onze leerlingen voor te bereiden op de maatschappij (leren leven). Docenten kunnen en willen leerlingen meer meegeven dan alleen de inhoud van lesstof.


Ontplooiing

We beperken ons niet tot de vakken, maar bekijken ook de totale ontwikkeling van leerlingen. We investeren in zelfbewustzijn en zelfvertrouwen. We willen de leerlingen de mogelijkheid bieden om hun talenten te kunnen benutten. We willen leerlingen opleiden tot zelfredzame jongeren die hun eigen keuzes kunnen maken.