Dyslexie
Het dyslexiebeleid op Volta is beschreven in het dyslexieprotocol.
Leerlingen met dyslexie krijgen begeleiding van hun coach en de dyslexiecoach. De begeleiding is er vooral op gericht dat leerlingen zoveel mogelijk op eigen kracht met hun dyslexie aan de slag kunnen. Indien nodig is verdere ondersteuning uiteraard mogelijk. Leerlingen met dyslexie krijgen een dyslexiepas. Op deze pas staan de algemene afspraken en de compenserende maatregelen die voor hun van toepassing zijn beschreven.
Faciliteiten
Leerlingen met dyslexie hebben in de klas recht op de volgende faciliteiten:
Extra tijd tijdens toetsen
Tijdens toetsen krijg je extra tijd om de vragen door te lezen en te beantwoorden. Je mag dus iets langer over de toetsen doen. Als extra toetstijd niet mogelijk is, dan wordt de toets verkort. Ook tijdens het examen krijg je extra lees- en schrijftijd.
Spelling
Bij de talen worden spelfouten soepeler gerekend. Dit geldt niet voor spellingstoetsen. Bij de andere vakken worden spelfouten minder sterk meegewogen in de beoordeling.
Teksten
Toetsen worden opgesteld in Arial 12, regelafstand 1,5. Voor leerlingen met dyslexie is deze lettergrootte in de meeste gevallen goed werkbaar.
Luisteren naar je boek
Bij de talen worden boeken gelezen. Passend Lezen heeft een collectie voor jeugd en jongeren. Deze vind je via Superboek.nl! Bij Superboek vind je de meest actuele titels in gesproken vorm. Met het boek erbij lees je terwijl je luistert. Deze ondersteuning bij het lezen is toegestaan tot het examen.
Bekijk hier de handleiding:
Ondersteunde software
Je kunt op onze school gebruik maken van SprintPlus. Deze software zet tekst om in spraak en maakt het mogelijk om teksten voor te laten lezen. Je kunt het ook gebruiken bij het maken van samenvattingen en bij het “leren leren”. Dit programma kan ook gebruikt worden bij het maken van toetsen, tentamens en examens. Je kunt dit programma op drie devices installeren.
Ga jij aan het werk met SprintPlus of kom je er niet uit? Bekijk hier:
- Instructiefilmpjes SprintPlus
Eigen verantwoordelijkheden
Je (talen)docenten hebben kennis van dyslexie en ondersteunen je daarmee didactisch. Jijzelf zet je actief in om je problemen met spellen en lezen voor jou hanteerbaar te maken. In een dyslexieverklaring staan meestal tips en aanbevelingen. Kijk in jouw dyslexieverklaring en bepaal welke aanpak voor jou het beste is.